
Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen Espanja ajautui omaan, erittäin syvään talouskriisiin. Se joutui leikkaamaan radikaalisti kaikkia valtion menoja, mukaan lukien uusiutuvan energian tukia. Leikkausten takia Espanja on saanut kokea, mitä energiaperuskirjan artikla 10 sijoittajan suojasta ja kohtelusta merkitsee, kun valtio lähtee heikentämään voimassa olevia yritystukia.
Energiaperuskirjan sihteeristön tuoreimpien tietojen mukaan Espanjaa vastaan on tähän mennessä nostettu 47 (!) korvauskannetta liittyen uusiutuvan energian tukiin. Näistä Espanja on tähän mennessä voittanut 2 ja hävinnyt 10 kannetta, jonka vuoksi ISDS-tribunaalit ovat määränneet Espanjaa maksamaan korvauksia 821 miljoonaa euroa. Espanja on toistaiseksi kieltäytynyt maksamasta korvauksia, ja mukaan lukien vielä keskeneräiset kanteet nousevat sijoittajien vaatimukset lähes 10 miljardiin euroon.
Espanjan uusi sosialistien johtama hallitus pyrkii nyt elvyttämään uusiutuvan energian investoinnit ja saamaan alan menetetyt työpaikat takaisin, tarjoten samalla sijoittajille kannustumia luopua korvauskanteistaan. Edellisen hallituksen hyväksymän leikkaussuunnitelman mukaan yrityksille taattu kannattavuusaste olisi laskenut vuoden 2020 jälkeen. Nyt on luvattu jatkaa nykyistä tukea, joka takaa 7,39 prosentin kannattavuusasteen vuoteen 2031 asti, niille sijottajille, jotka luopuvat korvauskanteistaan.
Espanjalaiset aurinko- ja tuulivoimaoperaattorit ovat tyytyväisiä siihen, että nykyiset tuet säilyvät vuoteen 2031 asti. ISDS-kanteen nostaneet ulkomaiset sijoittajat, joista 88 prosenttia on erilaisia sijoitusrahastoja ja holding-yhtiöitä, eivät ole toistaiseksi lämmenneet hallituksen tarjoukselle.
Espanjalainen uutissivusto El Confidencial kertoo, ettei hallituksen tarjous kiinnosta sijoittajia, sillä korvausten nostaminen takaa paremman voiton sijoittajille, kuin hallituksen tarjous. Monet sijoittajat ovat myös jo ehtineet myydä pois ostamansa yritykset pantuaan ISDS-kanteet vireille. Monet rahastot alkoivat sijoittaa uusiutuvaan energiabisnekseen vasta sen jälkeen, kun tukia oli leikattu ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tämä viittaa siihen, että sijoitusten tarkoituksena oli jo alun perin korvausten hakeminen tukien leikkaamisesta.
Kun valtiot ajautuvat talouskriiseihin, bisnesmaailman haaskalinnut saapuvat yleensä nopeasti paikalle – ja näin näyttää myös käyneen Espanjan kohdalla. Keinottelijat eivät näe ensisijaisesti energiaperuskirjan sijoittajansuojaa yritystoiminnan vakuutuksena, vaan oivana työkaluna ylimääräisten voittojen keräämiseen.