• Etusivu
  • Tietoa meistä
  • Ota yhteyttä
  • Tule mukaan
    • Verkoston työryhmät
    • Materiaalipankki
  • Tapahtumakalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Mielenosoitukset
    • Ilmoita tapahtuma
  • Media
    • Kuvagalleria
    • TTIP-verkosto mediassa
  • På svenska
    • Om oss
    • Kom ihåg
    • Medborgarinitiativet
    • Artiklar
    • Läs mer
  • In English

Vapaakauppa.fi

Tietoa vapaakauppasopimuksista

  • Artikkelit
  • Kauppasopimukset
  • TTIP
    • TTIP: Julkistetut asiakirjat
    • TTIP: Raportteja
    • TTIP: Julkilausumia
    • TTIP: Poimintoja mediasta
    • TTIP: Muita sivustoja
  • CETA
    • CETA: Julkistetut asiakirjat
    • CETA: Raportteja
    • CETA: Julkilausumia
    • CETA: Poimintoja mediasta
    • CETA: Muita sivustoja
  • TiSA
    • TiSA: Julkistetut asiakirjat
    • TiSA: Raportteja
    • TiSA: Julkilausumia
    • TiSA: Poimintoja mediasta
    • TiSA: Muita sivustoja
  • ACTA
    • ACTA: Julkistetut asiakirjat
    • ACTA: Raportteja
    • ACTA: Julkilausumia
    • ACTA: Poimintoja mediasta
    • ACTA: Muita sivustoja
  • MAI
    • MAI: Julkistetut asiakirjat
    • MAI: Julkilausumia
    • MAI: Poimintoja mediasta
    • MAI: Muita sivustoja

TTIP-sopimuksen kymmenen uhkaa amerikkalaisille

22.1.2015 By admin

Seuraava teksti on koostettu suomeksi USA:n suurimman kuluttajajärjestön Public Citizenin julkaisusta Top 10 Threats of the Trans-Atlantic ‘Trade’ Deal to Americans’ Daily Lives (pdf).

Kuva: Public Citizen (CC BY-NC-ND 3.0 US)
Kuva: Public Citizen (CC BY-NC-ND 3.0 US)

 

Euroopassa pelätään TTIP-sopimuksen tuomaa amerikkalaista yhteiskuntamallia ja löyhää sääntelyjärjestelmää. Todellisuudessa tämä sopimus – eurooppalaisten suuryritysten lobbaamine kirjauksineen – aiheuttaa uhkia myös yhdysvaltalaisille. Alle on koottu kymmenen kriittisintä ongelmaa, joita TTIP-sopimus toisi amerikkalaisten arkielämään.

1. Ulkomaalaisten korporaatioiden hyökkäyksiä USA:n käytäntöjä vastaan. Eurooppalaiset yritykset (jotka omistavat yli 24000 tytäryhtiötä USA:ssa [1]) voisivat kiertää USA:n tuomioistuimet ja haastaa liittovaltion välimiesoikeuteen. Ulkomaalaiset yritykset ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta edellisissä kauppasopimuksissa [2] hyökätäkseen uusiutuvan energian tukemista, myrkyllisten aineiden kieltämistä, lääkepatenttistandardeja, finanssimarkkinoiden sääntelyä ja maankäyttömääräyksiä vastaan.

2. Taloudellisten uudistusten taantuminen. EU:n neuvottelijat ovat vaatineet [3] pankkisektorin, talletusten ja vakuutustoiminnan uudistetut sääntelyn purkamista USA:ssa [4]. Erityisesti he ovat hyökänneet Volker Rulea (liikepankkien riskisijoitusten kieltoa [5]) keskuspankin ulkomaisille pankeille asettamia sääntöjä ja vakuutusten sääntelyä vastaan. Myös rahoitussektorin lobbaamat USA:n neuvottelijat ovat esittäneet kirjauksia [6], jotka vastustaisivat toksisten derivatiivien kieltoa, pankkien koon rajoittamista, rahoitusmarkkinaveroja ja Glass-Steagall Actin uudelleen voimaan saattamista.

3. Pilaantunutta maitoa. Eurooppalainen maatalousteollisuus on listannut USA:n turvallisuusstandardit A-luokan maidolle “esteeksi” [7], jonka ne toivovat poistuvan TTIP:n myötä. The European Association of Dairy Trade toivoo sääntelyn hylkäämistä liian kalliina.

4. Likaista polttoainetta. Business Europe (joka edustaa öljy-yhtiöitä kuten BP) haluaa, että TTIP kieltäisi USA:n antamat verohelpotukset vaihtoehtoisille, ilmastoystävällisemmille polttoaineille [8]. Yritysten tahtona on, että “USA:n polttoaineverohelpotusten ja biopolttoaineiden tuottaja-avustusten tulisi muuttua mahdottomiksi tulevaisuudessa”.

5.Turvattomia lääkkeitä. Eurooppalaiset lääkevalmistajat ovat vaatineet FDA:ta luopumaan velvollisuudestaan tarkastaa riippumattomasti kaikkien USA:ssa myytävien lääkkeiden turvallisuus. Ne ehdottavat, että USA:ssa hyväksyttäisiin käytäntö [9], jonka mukaan Euroopassa tuotettu lääke olisi turvallinen USA:n kuluttajille.

6. Hyökkäyksiä yksityisyyden suojaa vastaan. USA:n teknologia- ja informaatioteollisuusyritykset ovat vaatineet, että TTIP tekisi niille helpommaksi kerätä ihmisten henkilökohtaisia tietoja. U.S. Council for International Business on vaatinut, että sopimuksen tulisi rajoittaa esimerkiksi tietoturvan ja yksityisyydensuojan aiheuttamia esteitä tietojen myymiselle [10].

7. “Osta paikallista” -sääntöjen luomien paikallisten työpaikkojen menetys. EU aikoo käyttää TTIP-sopimusta kieltääkseen lopukin “Osta amerikkalaista” ja “Osta paikallista” -käytännöt [11], joiden tarkoituksena on varmistaa, että USA:n julkisesti rahoitetut hankkeet luovat amerikkalaisia työpaikkoja. Vuotaneen positiopaperin mukaan EU on eritellyt 13 osavaltiota ja 23 kaupunkia, joiden “Osta paikallista” käytäntöjä se haluaa purkaa [12].

8. Merkitsemätöntä GMO-ruokaa. Noin puolet USA:n osavaltioista velvoittaa ilmoittamaan pakkausmerkinnöissä, jos tuote sisältää GMO-ainesosia [13]. Suuret GMO-tuottajat kuten Monsanto haluavat TTIP-sopimuksen poistavan nämä merkinnät [14]. The National Confectioners Association on sanonut, että USA:n teollisuus haluaisi nähdä TTIP-sopimuksen poistavan pakolliset GMO-merkinnät ja jäljitettävyysvaatimukset [15]. TTIP-sopimusta voitaisiin myös käyttää purkamaan GMO-tuotteiden sääntelyä Euroopassa. Tämä toimisi vastavetona USA:n osavaltioiden ja liittovaltion kiristyville merkintäsäännöille. [16]

9. Kalliita lääkkeitä. USA:n lääkeyhtiöiden lobbausjärjestö PhRMA ponnistelee, jotta TTIP-sopimus rajoittaisi hallitusten keinoja alentaa terveydenhuoltomenoja sosiaaliturvaohjelmilla [17]. USA käyttää tällaista ohjelmaa laskeakseen esimerkiksi sotaveteraanien lääkkeiden hintoja [18].

10. Vaarallisia leluja. Eurooppalaiset leluyhtiöt (joita edustaa The Toy Industries of Europe) pyrkivät TTIP-sopimuksella kukistamaan amerikkalaisten kuluttajien haluttomuuden hyväksyä eurooppalaiset standardit paloturvallisuuden sekä kemiallisten ja mikrobiologisten uhkien suhteen [19].

Lue myös: TTIP-sopimuksen 10 uhkaa

Viitteet

  1. http://www.uniworldbp.com/template1.php
  2. “Table of Foreign Investor-State Cases and Claims Under NAFTA and Other ‘Trade’ Deals,” Public Citizen, August 2013, http://www.citizen.org/documents/investor-state-chart.pdf
  3. Jamila Trindle and Tom Fairless, “U.S. Wants Financial Services Off Table in EU Trade Talks,” Wall Street Journal, July 15, 2013, http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323394504578607841246434144
  4. Directorate-General for Trade, “Note for the Attention of the Trade Policy Committee,” European Commission, June 21, 2013, http://www.iatp.org/files/TPC-TTIP-nonPapers-for-1st-Round-Negotiatons-June20-2013.pdf
  5. http://ourfinancialsecurity.org/tag/volcker-rule
  6. “Trade Agreements Cannot be Allowed to Undermine Financial Reregulation,” Public Citizen, http://www.citizen.org/documents/FinanceReregulationFactSheetFINAL.pdf
  7. “EU-US Regulatory Issues for possible future trade agreement,” European Association of Dairy Trade, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/international/cooperating-governments/usa/jobs-growth/files/consultation/regulation/18-europeanassociation-of-dairy-trade_en.pdf
  8. Comments submitted to the Office of the U.S. Trade Representative, http://www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=09000064812d8370&disposition=attachment&contentType=pdf
  9. “Proposals for the EU-US High Level Working Group (HLWG) for Jobs and Growth and the High Level Regulatory Cooperation Forum (HLRCF),” Active Pharmaceutical Ingredients Committee, European Fine Chemicals Group and Society of Chemical Manufacturers and Affiliates, October 2012, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/international/cooperating-governments/usa/jobs-growth/files/consultation/regulation/1-apic-efcgsocma_en.pdf
  10. Comments submitted to the Office of the U.S. Trade Representative, http://www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=09000064812d9c93&disposition=attachment&contentType=pdf
  11. “How Overreaching “Trade” Pact Rules Can Undermine Buy American Procurement Policies,” Public Citizen, http://www.citizen.org/documents/buy-american.pdf
  12. Directorate-General for Trade, “Note for the Attention of the Trade Policy Committee,” European Commission, June 21, 2013, http://www.iatp.org/files/TPC-TTIP-nonPapers-for-1st-Round-Negotiatons-June20-2013.pdf
  13. http://www.centerforfoodsafety.org/issues/976/ge-food-labeling/state-labelinginitiatives#showJoin
  14. Comments submitted to the Office of the U.S. Trade Representative, available at: . http:// www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=09000064812d9831&disposition= attachment&contentType=pdf
  15. Comments submitted to the Office of the U.S. Trade Representative, http:// www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=09000064812dc960&disposition= attachment&contentType=pdf
  16. Helena Bottemiller, “With Recent Victories, Movement to Label GMOs Gains Steam,” Food Safety News, June 27, 2013, http://www.foodsafetynews.com/2013/06/ movement-to-label-gmos-gaining-steam/#.Ujm2TcamjuQ
  17. Comments submitted to the Office of the U.S. Trade Representative, http:// www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=09000064812d9cad&disposition= attachment&contentType=pdf
  18. Todd Tucker, “Proposed Trans-Pacific Partnership Rules Could Undermine Drug Cost Containment Provisions of Medicare, Medicaid and Veterans’ Health, Hurting Seniors, Military Families and the Poor,” Public Citizen, June 14, 2012, http://www.citizen.org/ documents/TPP-drug-cost-memo.pdf
  19. “TIE and TIA comments Regarding Toy Standards Alignment Relevant to the Proposed EUUS Trade Agreement,” Toy Industries of Europe and Toy Industry Association, June 10, 2013, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/international/cooperating-governments/usa/ jobs-growth/files/2013-tia-eu-us-trade_agreement_en.pdf

Filed Under: Artikkelit, Slider, TTIP

Verkoston seuraava kokous

Kauppapoliittisen verkoston kasvokkaiset kokoukset ovat tällä hetkellä tauolla. Koronapandemian väistyttyä kokouksista ilmoitetaan jälleen tällä sivulla, verkoston somessa sekä sähköpostilistoilla.

TTIP-info
Tweets by ttipinfo
Creative Commons -lisenssi
Sivuilla esiintyvä sisältö on Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssin alaista, ellei toisin ole mainittu. Vapaakauppa.fi 2015. Sivustoa ylläpitää TTIP-verkosto.