• Etusivu
  • Tietoa meistä
  • Ota yhteyttä
  • Tule mukaan
    • Verkoston työryhmät
    • Materiaalipankki
  • Tapahtumakalenteri
    • Kaikki tapahtumat
    • Mielenosoitukset
    • Ilmoita tapahtuma
  • Media
    • Kuvagalleria
    • TTIP-verkosto mediassa
  • På svenska
    • Om oss
    • Kom ihåg
    • Medborgarinitiativet
    • Artiklar
    • Läs mer
  • In English

Vapaakauppa.fi

Tietoa vapaakauppasopimuksista

  • Artikkelit
  • Kauppasopimukset
  • TTIP
    • TTIP: Julkistetut asiakirjat
    • TTIP: Raportteja
    • TTIP: Julkilausumia
    • TTIP: Poimintoja mediasta
    • TTIP: Muita sivustoja
  • CETA
    • CETA: Julkistetut asiakirjat
    • CETA: Raportteja
    • CETA: Julkilausumia
    • CETA: Poimintoja mediasta
    • CETA: Muita sivustoja
  • TiSA
    • TiSA: Julkistetut asiakirjat
    • TiSA: Raportteja
    • TiSA: Julkilausumia
    • TiSA: Poimintoja mediasta
    • TiSA: Muita sivustoja
  • ACTA
    • ACTA: Julkistetut asiakirjat
    • ACTA: Raportteja
    • ACTA: Julkilausumia
    • ACTA: Poimintoja mediasta
    • ACTA: Muita sivustoja
  • MAI
    • MAI: Julkistetut asiakirjat
    • MAI: Julkilausumia
    • MAI: Poimintoja mediasta
    • MAI: Muita sivustoja

Yli 300 kansalaisjärjestöä 73 maasta tuomitsi EU:n pyrkimykset ajaa monenvälisen investointituomioistuimen perustamista

5.11.2018 By admin

Yli 300 kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa lähetti 30.10 kirjeen niille YK:n jäsenmaiden hallituksille, jotka 29.10-2.11 osallistuivat YK:n kansainvälisen kauppaoikeuden komission (UNCITRAL) järjestämään kokoukseen Wienissä. Kokouksessa pohdittiin tarvetta uudistaa kiisteltyä sijoittajan ja valtion välistä riitojenratkaisujärjestelmää (ISDS). Järjestöt torjuvat EU:n yritykset tyrkyttää ”monenvälistä investointituomioistuinta” ratkaisuksi. EU:n esitys vakiinnuttaisi ISDS:ään perustuvan sopimusjärjestelmän maailmanlaajuisesti säilyttäen samalla sen vahingollisimmat puolet ennallaan.

Järjestöt painottavat, että ISDS-järjestelmä ”antaa yhdelle ryhmälle – monikansallisille yhtiöille, miljardööreille ja sijoittajille – oikeuden ohittaa kansalliset oikeusjärjestelmät ja vaatia valtioilta rajattomia korvauksia mm. totetumattomista voitto-odotuksista. Korvauskanteiden kohteiksi on joutunut suuri määrä kansallisia lakeja, oikeuden päätöksiä, sääntelymääräyksiä ja viranomaisten toimenpiteitä, mukaan lukien syrjimättömät julkiset toimet hyvinvoinnin edistämiseksi.” Järjestöt kehottavat kirjeessään hallituksia tekemään perusteellisen uudelleenarvioinnin ISDS-järjestelmästä, joka sisältyy moniin kansainvälisiin kauppa- ja investointisopimuksiin. Järjestöt vaativat jättämään ISDS:n pois uusista sopimuksista, irtisanomaan vanhoja ISDS:ään perustuvia sopimuksia ja käyttämään UNCITRAL:in prosessia sijoittajasuojaan nojaavan sopimusjärjestelmän perusongelmien korjaamiseen.

Ylikansallisten yhtiöiden korvauskanteiden lukumäärä on kasvanut voimakkaasti vuosi vuodelta. Yhtiöt ovat kanteillaan valtioita vastaan voittaneet miljardeja dollareita korvauksina liiketoimiaan haittaavista ympäristö- terveys- tai muusta yleisen edun mukaisesta lainsäädännöstä. Tämän johdosta monet kehittyvien maiden hallitukset aina Etelä-Afrikasta Indonesiaan ovat sanoneet irti ISDS:ään nojaavia kauppa- ja investointisopimuksiaan.

Vastauksena ISDS-järjestelmään kohdistuneeseen laajaan kritiikkiin UNCITRAL:n komissio asetti syksyllä 2017 työryhmän pohtimaan järjestelmän uudistamistarvetta. Kirjeen allekirjoittaneet järjestöt pelkäävät kuitenkin, että EU ja muut tahot, jotka haluavat säilyttää ISDS-järjestelmän, onnistuvat kaappaamaan UNCITRAL:in agendan säilyttääkseen nykytilan tai edistääkseen toisarvoisia uudistuksia, jotka eivät liity ISDS:n varsinaisiin valuvikoihin. Siksi järjestöt vaativat, että ”hallitusten pitäisi keskittyä pohtimaan sitä, miten voitaisiin irtautua nykyisestä investointisopimuksiin perustuvasta järjestelmästä kokonaisuudessaan, ilman että valtiot joutuisivat kärsimään sopimusten raukeamislausekkeista.”

Järjestöt torjuvat EU:n yritykset tyrkyttää ”monenvälistä investointituomioistuinta” ongelmien ratkaisuksi, koska EU:n esitys ”ei ainoastaan jätä puuttumatta ISDS:n pahimpiin puutteisiin ja vallitsevaan investointisopimuksiin perustuvaan järjestelmään, vaan näyttää siltä, että esitys on rakennettu tavalla, joka varmistaisi monien ISDS:n vahingollisimpien ominaisuuksien säilymisen”. Näin ollen EU:n esitys monenvälisestä investointituomioistuimesta ”sementoisi investointisopimuksiin perustuvan järjestelmän aikana, jolloin monet hallitukset harkitsevat vetäytyvänsä järjestelmästä kokonaan.”

  • Järjestöjen kirje löyty täältä: http://www.world-psi.org/en/letter-more-300-civil-society-organizations-73-countries-urge-fundamental-reform-uncitrals-investor
  • Katso myös Bart-Jaap Verbeekin tuore analyysi UNCITRAL-prosessin puolueellisuudesta: https://www.somo.nl/the-limitations-of-the-uncitral-process-on-isds-reform/
UNCITRAL-prosessin osallistujia

Monenvälinen investointituomioistuin (MIC)

Vuonna 2016 EU käynnisti hankkeen uuden kansainvälisen investointituomioistuimen perustamiseksi. EU pyrkii nyt siihen, että kaikki EU:n uusien kauppasopimusten pohjalta nostetut kanteet ratkaistaisiin tulevaisuudessa tässä tuomioistuimessa. Tuomioistuin olisi avoin myös kaikille muille maille, jotka liittysivät kansainväliseen yleissopimukseen, jonka nojalla tuomioistuin perustettaisiin.

EU:n esitys ei puutu investointisopimusten sijoittajille takaamiin oikeuksiin tai sopimusten sisältöön, vaan toisi muutoksia ainoastaan itse riitojenratkaisumenettelyihin: Tuomioistuimesta tulisi pysyvä elin kiinteätä kuukausipalkkaa nauttivine tuomareineen ja virheellisistä päätöksistä voisi valittaa valitusasteeseen. EU pyrkii myös legitimoimaan ISDS-järjestelmän lisäämällä korvaustuomioiden läpinäkyvyyttä ja lupaamalla tuomioiden parempaa ennustettavuutta.

Vuosina 2016-2017 tehdyn vaikutusten arvioinnin ja julkisen kuulemisen jälkeen Euroopan komissio esitti 13. syyskuuta 2017 suosituksen neuvoston päätökseksi komission valtuuttamisesta aloittamaan neuvottelut kansainvälisestä yleissopimuksesta, jonka nojalla perustettaisiin monenvälinen investointituomioistuin (MIC) investointiriitojen ratkaisemiseksi.

20. maaliskuuta 2018 neuvosto hyväksyi neuvotteluohjeet, joilla valtuutettiin komissio neuvottelemaan kyseinen yleissopimus EU:n puolesta. Komission neuvottelumandaatti ei koske jäsenmaiden keskinäisiä investointisopimuksia eikä energiaperuskirjasta tehtyä sopimusta (ECT).

Alustavat neuvottelut monenvälisen investointi-tuomioistuimen mahdollisesta perustamisesta alkoivat syksyllä 2017 YK:n kansainvälisen kauppaoikeuden komission (UNCITRAL) puitteissa, kun UNCITRAL:n komissio asetetti työryhmän pohtimaan sijoittajan ja valtion välisen riitojenratkaisun (ISDS) uudistamista.

Neuvoston hyväksymien neuvotteluohjeiden mukaan jäsenmaat ovat velvoitettuja noudattamaan EU:n yhteistä linjaa UNCITRAL:n neuvotteluissa. Lopullisen päätöksen liittymisestä MIC:iin tekevät kuitenkin jäsenmaiden parlamentit aikanaan.

  • Lähteet: http://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-a-balanced-and-progressive-trade-policy-to-harness-globalisation/file-multilateral-investment-court-(mic)
  • http://vapaakauppa.noect.fi/isds-vaarallisessa-tienhaarassa/

Filed Under: Artikkelit, ISDS, MIC, Slider

Verkoston seuraava kokous

Kauppapoliittisen verkoston kasvokkaiset kokoukset ovat tällä hetkellä tauolla. Koronapandemian väistyttyä kokouksista ilmoitetaan jälleen tällä sivulla, verkoston somessa sekä sähköpostilistoilla.

TTIP-info
Tweets by ttipinfo
Creative Commons -lisenssi
Sivuilla esiintyvä sisältö on Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssin alaista, ellei toisin ole mainittu. Vapaakauppa.fi 2015. Sivustoa ylläpitää TTIP-verkosto.